Het dagelijks zingen van Evensong behoort al eeuwen tot de vaste taken van ieder Engels koor dat verbonden aan kerk, kathedraal of universiteitscollege. De liturgie van dit gezongen avondgebed bestaat uit twee Bijbellezingen, gezongen Psalmen (Chants) en ‘Canticles’ bestaande uit het
Magnificat (de lofzang van Maria) en het
Nunc dimittis (de lofzang van Simeon), en andere prachtige koorwerken.

Voor de evensong van zaterdag 1 juli is uit het fraaie Engelse koorrepertoire. Zo begint de viering met het ingetogen ‘View me, Lord’ van Richard Lloyd, en wordt de psalm van de dag, Psalm 84 gezongen op een chant van
Hubert Parry. Het Magnificat en Nunc dimittis worden gezongen in de zetting in D van Herbert Brewer. ‘Turn back, o Man’ van Gustav Holst wordt als anthem gezongen. De aanwezigen zingen mee in de hymns en de evensong wordt omlijst met orgelmuziek.

De Choral Evensong begint om 16.00 uur. De toegang is vrij, wel is er bij de uitgang gelegenheid om een gift te geven zodat deze concerten mogelijk blijven.

Wilfred Folmer is organist van het Adema-orgel in de Grote Kerk van Scherpenzeel en van de Koepelkerk te Renswoude. Hij heeft een voorliefde voor de anglicaanse traditie (zoals de Choral Evensong) en de bijbehorende kerkmuziek. Arjan Veen heeft recent zijn Master Koordirectie behaald aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Het ValleiConsort is het vocaal ensemble uit de ValleiCantorij, een projectkoor van zangers uit de Gelderse Vallei en omstreken.